torsdag 17 mars 2011

Dag 14 - Institutioner

Har jag ingen större erfarenhet av.

När jag gick på gymnasiet brukade vi skoja om institutionella gardiner. De är nästan alltid fula med stora konstiga mönster. Sådant som hänger på skolor och vårdcentraler. Detsamma med konsten. Fullständigt meningslös bara för att den inte får provocera någon eller sticka ut.

Man kan ju fråga sig vad som skulle vara så provocerande med enfärgade gardiner?

Estet som jag är håller jag mig så långt borta som möjligt från allt vad sjukhus heter. De få gånger jag hälsat på vänner där har jag fått ont i ögonen. Det är märkligt hur ett tråkigt och fult rum kan orsaka närmast fysisk smärta i mina ögon...

Det var också det främsta argumentet jag hade mot att bli inlagd i början av min resa. Såhär i efterhand kan jag känna att det nog hade varit bättre om jag förhållit mig lite mer positiv, så att de kanske kunnat lägga in mig och jag kunde fått medicin och hjälp fortare. Men just då kunde jag inte föreställa mig något värre än att måsta sitta och titta på fula saker dagarna i ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar